غیبت امام زمان علیه السلام (قسمت پنجم)

حکمت های غیبت حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) (قسمت اول)
نکته اول: علت اصلی پوشیده است.
در رابطه با علت و حکمت اصلی غیبت امام ما چیزی نمی دانیم. حکمت،اصلی آن از ما پوشیـده است. به ما نگفته اند و تاحضرت ظهور نکند روشن نخواهد شد که غیبت برای چه صورت گرفته. همانطور که علت را نمی دانیم، به تبع آن رمز ظهور حضرت را هم نمی دانیم و نمی دانیم که چگونه تقدیر می شود. غیر از خدا حتی خود حضرت هم از زمان آن مطلع نیستند. ما اعتقاد داریم که این امر یک امر حکیمانه است، اما علت اصلی پوشیده است. هرچیز دیکر که می گوییم، از قبیل خطر جانی امام زمان و یا بی لیاقتی مردم، از سایر حکمت ها و فواید غیبت است.
در این زمینه به روایتی از بحار الانوار جلد 52، صفحه 92، باب 20 عله الغیبه و کیفیه انتفاع، حدیث 7 که به نقل از کتاب احتجاج -که توقیع های حضرت در آن ثبت است- آمده است، توجه کنید:
الْکُلَیْنِیُّ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ یَعْقُوبَ أَنَّهُ وَرَدَ عَلَیْهِ مِنَ النَّاحِیَةِ الْمُقَدَّسَةِ عَلَى یَدِ مُحَمَّدِ بْنِ عُثْمَانَ وَ أَمَّا عِلَّةُ مَا وَقَعَ مِنَ الْغَیْبَةِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَسْئَلُوا عَنْ أَشْیاءَ إِنْ تُبْدَ لَکُمْ تَسُؤْکُمْ إِنَّهُ لَمْ یَکُنْ أَحَدٌ مِنْ آبَائِی إِلَّا وَقَعَتْ فِی عُنُقِهِ بَیْعَةٌ لِطَاغِیَةِ زَمَانِهِ وَ إِنِّی أَخْرُجُ حِینَ أَخْرُجُ وَ لَا بَیْعَةَ لِأَحَدٍ مِنَ الطَّوَاغِیتِ فِی عُنُقِی وَ أَمَّا وَجْهُ الِانْتِفَاعِ بِی فِی غَیْبَتِی فَکَالِانْتِفَاعِ بِالشَّمْسِ إِذَا غَیَّبَهَا عَنِ الْأَبْصَارِ السَّحَابُ وَ إِنِّی لَأَمَانٌ لِأَهْلِ الْأَرْضِ کَمَا أَنَّ النُّجُومَ أَمَانٌ لِأَهْلِ السَّمَاءِ فَأَغْلِقُوا أَبْوَابَ السُّؤَالِ عَمَّا لَا یَعْنِیکُمْ وَ لَا تَتَکَلَّفُوا عَلَى مَا قَدْ کُفِیتُمْ وَ أَکْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِیلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ ذَلِکَ فَرَجُکُمْ وَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا إِسْحَاقَ بْنَ یَعْقُوبَ وَ عَلى‏ مَنِ اتَّبَعَ الْهُدى‏
علت وقوع علت را می توانید از این آیه درس بگیرید: ای کسانی که ایمان آورده اید، نپرسید از چیزهایی که اگر بدانید برای شما خوشایند نیست. براستی که هیچ یک از پدران من نبوده مگر اینکه بر گردنش بیعت پادشاه ستمگر زمانش بوده و من هنگامی که خارج شوم، بیعت هیچ کدام از پادشاهاهن بر گردنم نیست و طریقه منتفع شدن از امام عصردر دوران غیبت مانند استفاده از خورشید است هنگامی که ابرها آنها را پوشانده است و من امان هستم برای اهل زمین همانگونه که ستاره گان امان اهل آسمان هستند. از آنچه مربوط به شما نیست سوال نکنید و به گردن نگیرید سختی آن چیز هایی را که دیگران برای شما به گردن گرفته اند. بجای این حرف ها هم برای گشایش فرج بسیار دعا کنید. در این دعا کردن بسیار، برای شما هم گشایشی رخ خواهد داد و سلام بر تو ای اسحاق بن یعقوب.

در روایت درگیری در بحار الأنوار - العلامة المجلسی جلد 25صفحه 91 حدیث 2 اینگونه آمده است:
سمعت الصادق جعفر بن محمد علیهما السلام یقول: إن لصاحب هذا الامر غیبة لابد منها یرتاب فیها کل مبطل، فقلت له: ولم جعلت فداک ؟ قال: لامر لم یؤذن لنا فی کشفه لکم
از امام صادق شنیده شد که فرمودند یک غیبتی برای امام است که چاره ای نیست و انسانهای مبطل به شک می افتند. گفتم چرا جانم فدایت؟ فرمودند: بخاطر علتی که به ما اهل بیت اجازه داده نشده است که آن را برایتان آشکار کنیم.

0 کامنت:

» نظر شما؟