امام مهدی علیه السلام در روایات (قسمت اوّل)

بطور کلی روایات در رابطه با حضرت را در دو دسته بررسی می کنیم: آثاری که قبل از تولد حضرت در سال 255 آمده و روایاتی که بعد از آن آمده است.

مساله امام مهدی در کتب اهل سنت نیامده اما اگر در ذیل کلمات «الملاحم و الفتن، سفياني، رجعت، دجال، مسيح، رب الارض، دابة الارض و طلوع خورشید از مغرب» جستجو کنید، روایات مرتبط با دوران آخر الزمان و امام زمان و مهدویت را می یابید.
برای نمونه، کتاب المصنف از ابن ابی شیبه صنعانی -متوفی 211 که تقریباً معاصر امام رضا علیه السلام بوده- روایات را در رابطه با امام زمان مطرح کرده است. مهم این است که این کتاب در زمانی که 44 سال تا تولد امام زمان مانده بوده نوشته شده است. و یا بعنوان نمونه ای دیگر، کتاب المسند نوشته احمد حنبل -که خود 14 سال قبل از تولد امام زمان فوت کرده است- و اگر در ذیل «عبدالله بن عباس» جستجو کنیم روایات زیادی در رابطه با امام زمان می آید. بعنوان نمونه:
المهدي منا أهل البيت يصلحه الله في ليلة
مهدی از ما اهل بیت است و امر او را خداوند در یک شب اصلاح خواهد کرد.
اگر ذيل دجال جستجو کنیم این روایت را می یابیم. در این روایت عبدالله بن عمر حدیث امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را آورده و با اشتباه کردن کلماتی بیان کرده:
قال عبد الله بن عمرو قال رسول الله صلى الله عليه وسلم -يخرج الدجال في أمتي فيلبث فيهم أربعين لا أدري أربعين يوما أو أربعين سنة أو أربعين ليلة أو أربعين شهرا فيبعث الله عز وجل عيسى بن مريم صلى الله عليه وسلم كأنه عروة بن مسعود الثقفي فيظهر فيهلكه ثم يلبث الناس بعده سنين سبعا ليس بين اثنين عداوة.
پیامبر فرمودند: یک دجال نامی در امت من خروج می کند و یا 40 روز 40 شب یا 40 سال (که این شک و تردید از عبدلله بن عمر است) در بین مردم من مکث می کند ودر روایت شیعی آمده که خداوند امام مهدی را به ظهور می رساند و بعد از آن هفت (اصل هفتاد) سال مردم را اداره می کند که بین هیچ دو نفری اختلاف نخواهد بود. ما این حدیث را بطور صحیح در کتب شیعی داریم.
اگر در ذیل طلوع شمس من المغرب در جلد دوم مسند جستجو کنیم این روایت را می یابیم:
من رسول الله صلى الله عليه وسلم في مثل ذلك حديثا لم أنسه بعد سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول إن أول الآيات خروجا طلوع الشمس من مغربها وخروج الدابة ضحى فأيتهما ما كانت قبل صاحبتها فالأخرى على أثرها.
رسول خدا فرمودند که اولین آیتی که در آخر الزمان افاق خواهد افتاد، طلوع خورشید از مغرب زمین است و خروج دابه الارض است که یا در روز اتفاق می افتد و یا بلافاصله بعد از هم اتفاق می افتاد.
بعنوان مثالی دیگر در این زمینه، در کتاب الفتن نوشته نعیم بن حماد المروزی متوفی 236 -19 سال قبل از به دنیا آمدن امام زمان- حدود 50 صفحه در خصوص مهدویت و آخر الزمان مطرح شده است.

0 کامنت:

» نظر شما؟