tag:blogger.com,1999:blog-8410237873864258290.post5692490837684536639..comments2011-06-30T15:43:57.444-07:00Comments on او هست: امام زمان علیه السلام در قرآنDandyhttp://www.blogger.com/profile/05567852736409101516noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-8410237873864258290.post-68172582916899824732011-06-29T22:54:06.933-07:002011-06-29T22:54:06.933-07:00سلام آقای امیر. لطفاً ایمیل خودتون رو برای من بگذا...سلام آقای امیر. لطفاً ایمیل خودتون رو برای من بگذارید تا من چزوه را ارسال کنم.Dandyhttps://www.blogger.com/profile/05567852736409101516noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8410237873864258290.post-2044898216181758952011-06-29T15:56:09.438-07:002011-06-29T15:56:09.438-07:00سلام، خیلی ممنون از مطلب خوبی که ارائه کردید، ما...سلام، خیلی ممنون از مطلب خوبی که ارائه کردید، ما گروهی هتیم در شهر واترلو کانادا و تحت عنوان جلسه قرآن دور هم هر هفته و به مناسبتهای مذهبی جمع میشیم. من این جزوه درسی "درسهایی پیرامون مهدویت" شما رو خوندم و خیلی پسندیدم که برای افراد تحصیل کرده میتونه مفید باشه. میخواستم برای نیمه شعبان به دوستان هدیه بدم. چون کیفیت متن جزوه چندان خوب نیست، ممنون میشم اگه فایل ورد اون را برای من ارسال کنین، ظاهراًپسورد لازم هست برای دانلود کردن. با تشکر. امیرAmirhttps://www.blogger.com/profile/13000636003722478569noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8410237873864258290.post-90442355509923866042007-05-29T12:44:00.000-07:002007-05-29T12:44:00.000-07:00چند آیه دیگر در قرآن که با بحث مهدویت در ارتباط هس...چند آیه دیگر در قرآن که با بحث مهدویت در ارتباط هستند:<BR/><BR/>سوره قصص آیات 5 و 6: <BR/>وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِین «5» وَنُمَکِّنَ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ وَنُرِی فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَجُنُودَهُمَا مِنْهُم مَّا کَانُوا یَحْذَرُونَ «6»<BR/>و ما می خواستیم به آنان که در آن سرزمین به ناتوانى و زبونى گرفته شده بودند، نعمت هاى باارزش دهیم، و آنان را پیشوایان مردم و وارثان [ اموال، ثروت ها و سرزمین هاى فرعونیان] گردانیم «5». و براى آنان در آن سرزمین، زمینه قدرت و حکومت آماده کنیم، و به فرعون و هامان و سپاهشان که از ایشان اند چیزى را که از آن هراسناک و در حذر بودند [و آن پیروزى بنى اسرائیل بر آنان بود] نشان دهیم«6».<BR/><BR/>•عن امیر المؤمنین علیه السلام قال هم آل محمد صلوات الله علیهم یبعث الله مهدیهم بعد جهدهم فیعزهم ویذل اعداءهم.<BR/>•وفی نهج البلاغة قال علیه السلام لتعطفن الدنیا علینا بعد شماسها عطف الضروس على ولدها وتلا عقیب ذلک ونرید ان نمن الآیة. ترجمه: دنیا پس از چموشى و سرکشى - همچون شترى که از دادن شیر به دوشنده اش خوددارى مى کند و براى بچه اش نگه مى دارد - به ما روى مى آورد... سپس آیه «و نرید ان نمن» را تلاوت فرمود.<BR/>•وفی نظر أبو جعفر علیه السلام الى ابی عبد الله علیه السلام یمشی فقال اترى هذا هذا من الذین قال الله عز وجل ونرید ان نمن على الذین استضعفوا الآیة.<BR/>•وفی المعانی عن الصادق علیه السلام ان رسول الله صلى الله علیه وآله نظر الى علی والحسن والحسین علیهم السلام فبکى وقال انتم المستضعفون بعدی ان الله عز وجل یقول ونرید الآیة فقیل للصادق علیه السلام ما معنى ذلک یا ابن رسول الله قال معناه انکم الأئمة بعدی ان الله عز وجل یقول ونرید ان نمن على الذین استضعفوا فی الارض ونجعلهم ائمة الآیة ثم قال فهذه الآیة جاریة فینا الى یوم القیامة.<BR/>•وفی المجالس عنه علیه السلام فی هذه الآیة قال هی لنا أو فینا وفی الاکمال والغیبة ان القائم علیه السلام لما تولد نطق بهذه الآیة والقمی اخبر الله نبیه صلى الله علیه وآله بما لقی موسى واصحابه من فرعون من القتل والظلم لیکون تعزیة له فیما یصیبه فی اهل بیته صلوات الله علیهم من امته ثم بشره بعد تعزیته انه یتفضل علیهم بعد ذلک ویجعلهم خلفاء فی الأرض وائمة على امته ویردهم الى الدنیا مع اعدائهم حتى ینتصفوا منهم فقال ونرید ان نمن الآیة قال ونری فرعون وهامان وجنودهما یعنی الذین غصبوا آل محمد حقهم، وقوله منهم أی من آل محمد ما کانوا یحذرون أی من القتل والعذاب قال ولو کانت هذه الآیة نزلت فی موسى وفرعون لقال ونری فرعون وهامان وجنودهما منه ما کانوا یحذرون أی من موسى ولم یقل منهم فلما تقدم قوله ونرید ان نمن على الذین استضعفوا فی الارض ونجعلهم ائمة علمنا ان المخاطبة للنبی صلى الله علیه وآله وبالجملة حمل الاخبار الواردة فی ذلک على تفسیر الآیة بضرب من التکلف واستشهد له بکلمات لهم (ع) لا دلالة فیها على مطلوبه والصواب ان یحمل الأخبار على التأویل کما فی سایر الأخبار الواردة فی نظائرهن من الآیات ومعلوم ان الضمیر فی منهم راجع الى الذین استضعفوا یعنی بنی اسرائیل کسایر الضمایر فی الجوامع<BR/>•عن السجاد علیه السلام والذی بعث محمدا بالحق بشیرا ونذیرا ان الأبرار منا اهل البیت وشیعتهم بمنزلة موسى وشیعته وان عدونا واشیاعهم بمنزلة فرعون واشیاعه. ترجمه: سوگند به کسى که محمد صلى اللّه علیه و آله و سلّم را به حق بشارت دهنده و بیم دهنده قرار داد که نیکان از ما اهل البیت و پیروان آنها بمنزله موسى و پیروان او هستند، و دشمنان ما و پیروان آنها بمنزله فرعون و پیروان او مى باشند «سرانجام ما پیروز مى شویم و آنها نابود مى شوند و حکومت حق و عدالت از آن ما خواهد بود.»<BR/>•و در حدیث دیگرى از امام علی (علیه السلام ) مى خوانیم که در تفسیر آیه فوق فرمود: هم آل محمد صلى اللّه علیه و آله و سلّم یبعث الله مهدیهم بعد جهدهم، فیعزهم و یذل عدوهم، این گروه آل محمد صلى اللّه علیه و آله و سلّم هستند، خداوند مهدى آنها را بعد از زحمت و فشارى که بر آنان وارد مى شود برمى انگیزد و به آنها عزت مى دهد و دشمنانشان را ذلیل و خوار مى کند.<BR/><BR/>________________________________________<BR/>سوره اعراف آیات 128 و 129:<BR/>قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ اسْتَعِینُوا بِاللّهِ وَاصْبِرُواْ إِنَّ الأَرْضَ لِلّهِ یُورِثُهَا مَن یَشَاء مِنْ عِبَادِهِ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ «128» قَالُواْ أُوذِینَا مِن قَبْلِ أَن تَأْتِینَا وَمِن بَعْدِ مَا جِئْتَنَا قَالَ عَسَى رَبُّکُمْ أَن یُهْلِکَ عَدُوَّکُمْ وَیَسْتَخْلِفَکُمْ فِی الأَرْضِ فَیَنظُرَ کَیْفَ تَعْمَلُونَ «129»<BR/>موسى به قومش گفت: از خدا یارى بخواهید، و شکیبایى ورزید، یقیناً زمین در سیطره مالکیّت و فرمانروایى خداست، آن را به هر کس از بندگانش که بخواهد می بخشد، و سرانجام نیک، براى پرهیزکاران است «128».گفتند: پیش از آنکه تو نزد ما بیایى شکنجه و آزار شدیم، و نیز پس از آنکه آمده اى [مورد شکنجه و آزاریم]. گفت: امید است که پروردگارتان دشمنانتان را نابود کند، و شما را در این سرزمین، جانشین [آنان] گرداند، پس بنگرد که شما [پس از فرعونیان] چگونه عمل می کنید ؟ «129»<BR/><BR/>•العیاشی: عن الصادق علیه السلام قال: ( إن الارض لله یورثها من یشاء من عباده) قال: فما کان لله فهو لرسوله، وما کان لرسول الله فهو للأمام بعد رسول الله صلى الله علیه وآله وسلم. <BR/>•وعن الباقر علیه السلام: قال: وجدنا فی کتاب علی أن الأرض لله یورثها من یشاء من عباده والعاقبة للمتقین ) وأنا وأهل بیتی الذین أورثنا الله الأرض، ونحن المتقون، والأرض کلها لنا، فمن أحیا أرضا من المسلمین فعمرها فلیؤد خراجها إلى الأمام من أهل بیتی، وله ما أکل منها. فإن ترکها وأخربها بعد ما عمرها فأخذها رجل من المسلمین بعده فعمرها وأحیاها فهو أحق به من الذی ترکها، فلیؤد خراجها إلى الأمام من أهل بیتی، وله ما أکل منها حتى یظهر القائم من أهل بیتی بالسیف، فیحوزها ویمنعها ویخرجهم عنها، کما حواها رسول الله صلى الله علیه وآله وسلم ومنعها، إلا ما کان فی أیدی شیعتنا فإنه یقاطعهم ویترک الأرض فی أیدیهم.<BR/>•نقل از تفسیر نمونه: در کتاب على (علیه السلام ) چنین یافتیم که پس از تلاوت آیه ان الارض لله یورثها... فرمود: من و اهلبیتم همان کسانى هستیم که خداوند زمین را به ما منتقل ساخته و مائیم پرهیزگاران.<BR/><BR/>________________________________________<BR/>در آیه 137 از سوره اعراف تحقق وعده خداوند متعال درباره به ارث دادن زمین به بنی اسرائیل در قبال صبری که کردند بیان شده است:<BR/>وَأَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِینَ کَانُواْ یُسْتَضْعَفُونَ مَشَارِقَ الأَرْضِ وَمَغَارِبَهَا الَّتِی بَارَکْنَا فِیهَا وَتَمَّتْ کَلِمَتُ رَبِّکَ الْحُسْنَى عَلَى بَنِی إِسْرَآئِیلَ بِمَا صَبَرُواْ وَدَمَّرْنَا مَا کَانَ یَصْنَعُ فِرْعَوْنُ وَقَوْمُهُ وَمَا کَانُواْ یَعْرِشُونَ «137»<BR/>و به آن گروهى که همواره ناتوان و زبونشان شمرده بودند، نواحى شرقى و غربى آن سرزمین را که در آن [از جهت فراوانى نعمت، ارزانى و حاصل خیزى] برکت قرار داده بودیم، بخشیدیم ; و وعده نیکوتر و زیباتر پروردگارت بر بنى اسرائیل به [پاداش] صبرى که [بر سختى ها و بلاها] کردند تحقّق یافت، و آنچه را که همواره فرعون وفرعونیان [از کاخ و قصرهاى مجلّل]و سایه بان هاى خوش نشین می افراشتند، نابود کردیم «137».<BR/>________________________________________<BR/>سوره مریم آیه 40 خداوند متعال اشاره دارند که صاحب و وارث زمین و هر آنچه در آن است کسی نیست جز او.<BR/>إِنَّا نَحْنُ نَرِثُ الْأَرْضَ وَمَنْ عَلَیْهَا وَإِلَیْنَا یُرْجَعُونَ «40»<BR/>یقیناً ماییم که زمین و همه کسانى را که روى آن قرار دارند به میراث می بریم و [همه] به سوى ما بازگردانده می شوند«40».<BR/><BR/>________________________________________<BR/>سوره زمر آیات 73 و 74 بیان می کند که زمین بهشت به نیکوکاران می رسد:<BR/>وَسِیقَ الَّذِینَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا حَتَّى إِذَا جَاؤُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلَامٌ عَلَیْکُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِینَ «73» وَقَالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی صَدَقَنَا وَعْدَهُ وَأَوْرَثَنَا الْأَرْضَ نَتَبَوَّأُ مِنَ الْجَنَّةِ حَیْثُ نَشَاء فَنِعْمَ أَجْرُ الْعَامِلِینَ «74»<BR/>و کسانى که از پروردگارشان پروا کردند گروه گروه به بهشت رانده می شوند، چون به آن رسند در حالى که درهایش از پیش گشوده شده است، نگهبانانش به آنان گویند: سلام بر شما، پاکیزه و نیکو شدید، پس وارد آن شوید که [در آن] جاودانه اید. «73». می گویند: همه ستایش ها ویژه خداست که درباره ما به وعده اش وفا کرد، و زمین [بهشت] را به ما میراث داد که هر جاى از بهشت را بخواهیم، جاى خود قرار می دهیم. چه نیکوست پاداش عمل کنندگان «74»<BR/><BR/>•فی الخصال عن الصادق عن أبیه عن جده عن علیّ علیهم السلام قال إن للجنة ثمانیة أبواب باب یدخل منه النبیون والصدیقون وباب یدخل منه الشهداء والصالحون وخمسة أبواب یدخل منها شیعتنا ومحبونا فلا أزال واقفا على الصراط أدعو وأقول رب سلم شیعتی ومحبّیی وأنصاری وأولیائی ومن تولانی فی دار الدنیا فإذا النداء من بطنان العرش قد اجیبت دعوتک وشفعت فی شیعتک ویشفع کل رجل من شیعتی ومن تولانی ونصرنی وحارب من حاربنی بفعل أو قول فی سبعین ألفا من جیرانه وأقربائه وباب یدخل منه سائر المسلمین ممن یشهد أن لا إله إلا الله ولم یکن فی قلبه مثقال ذرة من بغضنا أهل البیت.<BR/>•وعن الباقر علیه السلام أحسنوا الظن بالله واعلموا أن للجنة ثمانیة أبواب عرض کل باب منها مسیرة أربعماة سنة.<BR/><BR/>________________________________________<BR/>سوره یونس آیات 13و 14 اشاره به آزمایش الهی دارد:<BR/>وَلَقَدْ أَهْلَکْنَا الْقُرُونَ مِن قَبْلِکُمْ لَمَّا ظَلَمُواْ وَجَاءتْهُمْ رُسُلُهُم بِالْبَیِّنَاتِ وَمَا کَانُواْ لِیُؤْمِنُواْ کَذَلِکَ نَجْزِی الْقَوْمَ الْمُجْرِمِینَ «13» ثُمَّ جَعَلْنَاکُمْ خَلاَئِفَ فِی الأَرْضِ مِن بَعْدِهِم لِنَنظُرَ کَیْفَ تَعْمَلُونَ «14»<BR/>یقیناً اقوام پیش از شما را هنگامی که ستم ورزیدند، هلاک کردیم، و پیامبرانشان براى آنان دلایل روشن آوردند، ولى آنان بر آن نبودند که ایمان بیاورند ; این گونه گروه گناهکار را کیفر می دهیم«13». سپس شما را بعد از آنان در زمین جانشین قرار دادیم تا [بر پایه سنّت آزمایش] بنگریم، چگونه عمل می کنید ؟«14»Dandyhttps://www.blogger.com/profile/05567852736409101516noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8410237873864258290.post-20216214787671169652007-05-16T00:36:00.000-07:002007-05-16T00:36:00.000-07:00@Hooman:دوست عزیز، یکی از دلایل این امر جلوگیری از...@Hooman:دوست عزیز، یکی از دلایل این امر جلوگیری از تحریف قرآن است. امروز شاهد هستیم که وقایع تاریخی مانند شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها، به راحتی تحریف می شوند و برخی این اجازه را به خود می دهند که علی رقم وجود اسناد معتبر تاریخی، آنها را به بازی بگیرند. این امر درواقع یکی از اعجاز های قرآن است که باعث شده تا قرآن دستخوش این حوادث نگردد. از طرف دیگر این مطالب به روشنی در قرآن بیان شده است! اما برای ما نا آشنا است. چرا که به معلمین اصلی قرآن که اهل بیت باشند، اجازه داده نشد تا آن را برای ما تفسیر کنند و ما به زیبایی آن پی ببریم. شاهد این گفته دقت و توجه در برخی موارد است که آنها قرآن را تفسیر کرده اند.Dandyhttps://www.blogger.com/profile/05567852736409101516noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8410237873864258290.post-61399625755952422002007-05-15T02:54:00.000-07:002007-05-15T02:54:00.000-07:00چرا خدا این همه بنده هاش رو گیج کرده؟ چرا خدایی که...چرا خدا این همه بنده هاش رو گیج کرده؟ چرا خدایی که همیشه شفاف و ساده حرف میزنه در مورد این یک موضوع خاص این همه پیچیده حرف میزنه. چرا به همون شفافیتی که میگه محمد رسول خداست حرفی از علی و ... نمیزنه؟javascript:void(0)<BR/>PreviewUnknownhttps://www.blogger.com/profile/18052331542217372574noreply@blogger.com